A mai Rákóczi híd mellett 1877-ben épült meg az első vasúti átkelő, így 145 éve van állandó vasúti kapcsolat Dél-Pest és Dél-Buda között. A Lánchíd és a Margit híd után ez volt a harmadik híd, de Magyarország első dunai vasúti hídja. Ma ez a híd az ország egyik legfontosabb kelet-nyugati irányú vasúti összeköttetése, mely a személyforgalomban és a nemzetközi teherforgalomban is jelentős szerepet tölt be. Naponta 150 személy- és száz tehervonat halad itt át, tavaly 2,8 millió utas használta, az idén eddig 1,7 millióan utaztak.
A vasúttársaság fejlesztési stratégiája már 1916-ban megfogalmazta, hogy a kétvágányos híd kapacitásnövelésének kiépítése szükséges, s a fejlesztés azóta szerepelt a tervekben. Az Újbudát is érintő fejlesztés nagy előrelépés lesz majd a személy- és a teherforgalom korszerűsítése céljából. Ezen a vonalon három kiemelkedően fontos transzeurópai vasúti folyosó vezet át, melyek összekötik a holland kikötőket, Spanyolországot Romániával, a Fekete-tengerrel, a Balkánnal és Ukrajnával.
A mostani beruházással történt kapacitásnövelés elősegíti, hogy a tehervonatok kisebb várakozási idővel, megbízhatóbban tudjanak áthaladni a szakaszon, s nem kell éjszaka közlekedniük, amikor már nem zavarják a lakókat. Mindemellett a személyforgalom is bővülhet. A jövőben sor kerül még a déli körvasút megépítésére a Népligetig, s a budai oldalon Kelenföldig bővülhet majd a vasúti pálya.
készült: internetes források felhasználásával